Våra dirigenter

Margareta Raab

Margareta Raab är utbildad vid Geijerskolan i Ransäter och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon var i 15 år anställd som kyrkomusiker och körledare i Oscarskyrkan, Stockholm, där hon ledde kyrkans fem barn-, goss- och ungdomskörer. Förutom flickkören är Margareta också dirigent för flera av domkyrkans gosskörer.

Utöver CD-skivor med Oscars flickkör respektive Oscars barn- och ungdomskör är hon dirigent och musikalisk ledare på CDn “Juleglädje” (Sony music).

Margareta anlitas ofta som gästdirigent och föreläsare i ämnet barn- och ungdomskörsmetodik. Hon efterträdde Andrew Canning som dirigent för Uppsala domkyrkas flickkör sommaren 2003.

År 2011 tilldelades Margareta Uppsala kommuns kulturstipendium. Hösten 2013 var Margareta konstnärlig ledare för den internationella körfesten Young Cathedral Voices i Uppsala domkyrka.

Eva-Marie Hopstadius

Från den 1 augusti 2022 är Eva-Marie Hopstadius ny organist i Uppsala domkyrkoförsamling. Hon repeterar med lilla goss- och flickkören, har orgelundervisning samt spelar orgel vid gudstjänster och förrättningar.

Eva-Marie är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har de senaste 15 åren arbetat i Västerås domkyrka.